Renoveringsguiden
Förklaring till denna guide
Det finns många metoder att renovera gamla leksaksbilar efter. De som finns beskrivna i denna guide är några. Jag har använt mig av dessa under mina renoveringar. Är man nogrann så duger de utmärkt och ger ett gott resultat.
Jag tar inte ansvar för några skador du åsammkar dig själv när du renoverar dina gamla leksaksbilar med hjälp av denna guide. Eftersom det är inblandat både verktyg och farliga kemikalier så avråder jag starkt underårig att utföra detta utan översyn av vuxen.
Har du några renoveringstips? Maila mig – [email protected] så lägger jag upp dem i denna guide så kan fler ta del av dem.
Ta bort nitarna i bottenplattan
Borra ur nitskallen. Detta görs med en 5mm borr. Se till att verkligen träffa mitten av niten när du börjar borra, annars finns det risk att du kommer borra i bottenplattan när du närmar dig slutet. Är nitskallen rund så underlättar det att försiktigt slipa till den så den blir platt med tex en Dremel. Borra ur resten med en 2,5mm borr borras resten av niten bort.
Ta bort gammal lack
Metoder: Det funkar utmärkt att använda Beckers färgborttagning (kostar ca 270:-/lit) men det finns mer kostnadseffektiva metoder....
Min metod: Denna metod kräver att du är försiktig och använder skyddsglasögon samt gummihandskar (diskhandskar eller liknande). Ta ett kärl, obs ej metall utan plastbunke, gammal matlåda eller dyl. Lägg ner delarna, man kan med fördel göra fler bilar samtidigt, som ska "färgstrippas" och fyll kärlet med kokande vatten. Alla delar ska täckas av vattnet. Ta några matskedar kaustiksoda, sån som man köper i matvaruaffären för att rensa avlopp med. När du häller kaustiksodan i vattnet – gör det mycket försiktigt. De kan nämligen bubbla och fräsa lite. Här kommer gummihandskar och skyddsglasögonen till sin rätt. Något som tar bort 50 år gammal färg vill man varken ha på händerna eller i ögonen. Låt delarna ligga i blandningen ca 7-8 minuter, ta sedan upp dem med en tång eller dylikt (inte fingrarna) och skölj under ljummet vatten samtidigt som du borstar delarna med en mässingsborste eller liknande. (jag köpte ett set med tre stycken borstarpå biltema för ca 30:-, funkar ypperligt). Släpper inte färgen lätt, låt delarna ligga i blandningen ett tag till. Man kan få efter skrapa försiktigt med en kniv eller något annat spetsigt runt rutor, lister osv där färgen gärna vill sitta kvar. Men det ska vara tal om millimeter bitar, annars har delarna inte legat länge nog i blandningen.
Efterarbete: Slipa rent bilen med fint sandpapper så att grundfärgen fäster ordentligt.
Lackering
Grundlack: Grundlacka delarna med grundfärg på sprayburk, jag använder mig av de man hittar på den vanliga bensinmacken. Ett tips är att låta burken så i varmt vatten (obs inte varmare än det varmaste du får direkt ur vattenkranen, eftersom burken då kan explodera) 10-15 min innan du sprayar. Färgen i burken blir mer lättflytande och du får ett jämnare resultat. Efter slutförd grundlackering är det dags att inspektera delarna för eventuella repor/ojämnheter. Dessa kommer att synas ännu värre efter slutlack, så ta dig tid att fixa detta nu. Slipa, spackla och grundlacka tills resultatet är så bra som du vill ha det.
Täcklack: Värm upp burken på samma sätt som vid grundlack. Spray i MÅNGA tunna lager och låt torka lite emellan dessa. Detta hjälper dig att slippa rinningar.
Klarlack: Om du vill ha de extra lystern i lacken så avslutar du med klarlack. Även denna finns på bensinstationen. Se dock till att köpa grundlack, täcklack och klarlack av samma märke för att vara säker på att de kompatibla med varandra. Klarlacken måste läggas i MYCKET tunna lager eftersom den rinner väldigt lätt.
Detaljmålning: För detaljmålning av tex lampor, grillar osv använder jag penslar och färg från hobby/leksaksaffären (tex Humbrol). Måla med ganska mycket färg på penseln med lätt hand. Öva gärna på någon skrotbil så du får upp tekniken. Ta en tandpetare och skär av den med ett långt diagonalt snitt. Denna kan du använda när du råkar måla utanför tex en lampa. Skjut tandpetaren med snittytan försiktig över det område som inte ska vara målat, färgen ”sugs” upp av tandpetaren.
Montera ny rutinsats
Klipp ren rutan: Gör en kalkylering av hur mycket som behöves klippas bort. Klipp bort lite material fler gånger än för mycket en gång. Vanliga kökssaxen duger gott till arbetet förutsatt att den är vass.
Montering: Provmontera rutan en extra gång så du är säker på att den verkligen passar. Limma sedan med ett bra lim (tvåkompentslim förslagsvis) fast rutan. Ännu enklare är att använda dubbelsidig tejp (tex mattejp för heltäckningsmattor) tejpen fästes i innertaket. Passa in rutan och se till att den sitter rätt innan du trycker fast den. Tejpen är mycket stark och det kan vara svårt att få bort rutan när den väl sitter.
Montera nya nitar
Den nya nitarna limmas helt enkelt på plats. Av förklarliga skäl kommer de inte att sitta så hårt som en fastklämmd orginalnit, därför kan det vara idé att limma på fler ställen som förbinder kaross med bottenplatta.
Så då var vi färdiga med vår nyrenoverad bil!
Ställ upp i hyllan och njut! : )